tisdag 6 december 2011

Julklapps tänk-

Jag har alltid älskat Julen,pyntet, baka med barnen , göra julgodis, svära över glasyren till papparkashuset hör till.Och sen Julklappar, jag älskar att både ge och få Julklappar.
Väljer Julklappar med omsorg, slår in dom med mycket kärlek.
Det är värt mycket att få ett vackert inslaget paket.
Priset på innehållet spelar inte så stor roll, jag vill både ge och få med tanken. Att någon gått och funderat på vad som skulle kunna göra mig glad är värt
så mycket mer.Att jag själv får gå med en varm känsla i magen och hoppas göra någon glad.
I dessa Julklapps tider så har vi alla en makalös förmåga att stressa upp alla till att köpa så otroligt dyra presenter, dyrast är bäst....
Människor börjar pantsätta både guld och annat av ren stress, tar lån för att klara kraven så att alla ska bli nöjda.
Helt galet...Varför ställer jag mig frågande?
Fick för någon dag sedan ett sms från barnens pappa om vad han tänkt ge barnen... våra barn är mellan 5 - 12 år även hans nya kvinna som har 2 barn, alltså 6 barn ska få välja mellan en Iphone eller en I pad!!
Blir helt matt....var är respekten för pengar och hur mycket man måste jobba för att få ihop till dessa otroliga presenter.
Han får självklart göra som han vill, men jag känner att var ska det sluta.?
frågar jag min 5 åring om hon inte önskar sig något som hon kan leka med så
svarar hon: nej jag önskar mej en dator eller en Ipad.
Ja, glädjen förtas lite, stegen genom stan känns lite tyngre och ideerna är plötsligt inte lika många.
Ska försöka att tänka positiva tankar och hitta tillbaka till den goa känslan som man själv hade när man var liten.....då kraven inte var så höga.
Jag vill ge mina barn min tid i Jul, hinna gosa med dom som man annars inte hinner, sitta och lyssna klart på min 5 åring som har väldigt lååånga berättelser, låta henne prata klart. Spela spel....åka pulka o dricka varm chocklad.Med mina julklappar hoppas jag att jag kan få dom att bli varma i magen av lycka för sådant som dom glömt bort att man faktiskt vill ha, något att leka med....
Ta hand om Er!

1 kommentar:

  1. Hellre många små roliga, fina och inte så dyra julklappar! :) Och dessutom fint inslagna.
    Hoppas vi kan ses i nästa vecka.
    Massor av kramar <3
    /Gabbi

    SvaraRadera